Lady Bug Note Generators

(: Bunga VS Kumbang Saye :)

Saturday, May 21, 2011

ketam masak lemak diraja :)

salam :)..
samat petang n samat mjamu seleraa.. Arini lunch mkn pe uolssssssssss???
arini kite masak2 ngan mak kite...hehe..antara yg kite masak ialah ketam masak lemak diraja (disebab kaler die kuning) hehe.., pajeri nenas, dan  ikan goweng..simple aje n senang nk masak ni...terutamanye ikan goweng tuuu..huhuu.
korang nk cube..pade korang yg baru nk cuba2 masak ketam ni, i nk kongsilaa cara2 memasaknye...

Oke, 1st of all, nk masak ketam, kite kene ade suspek utama iaitu Mr@Mrs crab ni oke..
cara nk masak senang aje..
mula2 kite kene menyediakan bahan2 mentah iaitu:

1. bawang putih -5 ulas dan bawang merah besar -2 biji (klo korang rajin korang leh guna skill menumbuk tp td i blender je td..nk cepatkan..
2. serai - 2 batang (td g amik kt blkg umah je- blender same2 ngan bawang dan masukkan cili padi seberape yg korang suke..nk pedas, letak la lebih ckit.
3. santan, gula garam secukup rase.
4. serbuk kunyit + air (dibancuhkan)

Cara-cara masak: 
mula2, panaskan minyak, n then masukkan bawang + serai + cili padi + yg telah diblender bersame2 td tuu..
selepas sebati n naik bau, leh masukkan serbuk kunyit + air (yg telah dibancuh td)
and then masukkan santan  + gula, garam dan ajinomoto scukup rase..tunggu hingga mendidih...
selepas mendidih secukupnye, masukkan ketam-ketam tersebut...
hmmm..then tunggulah sehingga ia cukup masak dan selepas tu siap dihidang....
tadaaaaaaaaa...mudah, cepat n ekpress kan.. :)

Selamat Mencubaaaaaaaaaaaaa ^___^

3 comments:

  1. kalau aku masak lemak cili padi ni.. tak guna bawang pun..just cili padi n santan n serai jek masukan semuanya...i2 stail orang negeri sembilan..

    ReplyDelete